Na 87 jaar zo goed als nieuw

Het treintje dat is gebruikt bij de aanleg van de Bosbaan in 1934 is nu als nieuw te bewonderen bij De Boswinkel.

Ze waren even weg, maar ze staan er weer: de locomotief en de kiepkar. Ze hebben meegeholpen bij de aanleg van de Bosbaan in 1934 en zijn het enige stel dat bewaard is gebleven. Bosmedewerker Tim heeft ze opnieuw geschilderd en nu staan ze weer tentoongesteld bij De Boswinkel. Stalen kiepkarren en een smalspoor bestonden nog maar net en waren indertijd de enige methode om de grond voor de Bosbaan te verwijderen. En de schop en de kruiwagen niet te vergeten. Om bij stil te staan: zonder werkverschaffing en de kiepkar was de aanleg van het ‘Boschplan’ misschien wel nooit tot stand gekomen.  Vele bedrijven waren er bij betrokken: de Dienst Uitvoering Werken (DUW), de Heide Maatschappij en later de Dienst Aanvullende Civiele Werken (DACW). Overal in het Bos waren timmer- en schilderwerkplaatsen en ijzersmederijen.

De locomotief en de kiepkar zijn in 2006 en 2007 gerestaureerd door Bosmedewerker Hein van Keulen. Zijn vader werkte bij de DUW en stond achter de kiepkarren. En nu pronken ze na 87 jaar bij De Boswinkel, als nieuw.