Lawaai in het Bos komt harder binnen dan lawaai in de stad. In de stad is er het verkeer, de sirenes, de mensenmenigte. Er is zo veel ruis dat je geen lawaai meer hoort. In het Bos is er geen ruis en verwacht je rust. Des te heftiger is de herrie van bladblazers, kettingzagen, de basdreunen van festivals en degene van de uitlaatservice die de honden tot de orde roept. Al die geluiden dragen ver in een bos. En dan zijn er … de vliegtuigen. In enquêtes onder bezoekers wordt het lawaai van vliegtuigen steevast als de grootste ergernis in het Bos beschouwd. Dit jaar zal dat niet anders zijn.
Het Noordhollands Dagblad heeft de Handhavingsrapportage Schiphol 2018 van de Inspectie Leefomgeving en Transport bestudeerd en constateerde dat in het Amsterdamse Bos in een half jaar tijd al 71,4 procent op jaarbasis van de toegestane herrie is gebruikt. Het is het hoogste cijfer van de 35 locaties waar de Inspectie de geluidsoverlast volgt. De overlast is het grootst bij westenwind, de overheersende wind in ons land.
De vliegtuigen komen dan iedere 2 à 3 minuten over om te landen op de Buitenveldertbaan. Ze komen het Bos binnen bij het Wagener Stadion, gaan daarna steeds lager over de Arena en langs de Heuvel om via de Grote Speelweide het Bos te verlaten. Elkaar verstaan is niet mogelijk als een vliegtuig zo laag overvliegt. Als wij een afspraak hebben voor een wandeling checken we altijd eerst de windrichting. Komt die uit het westen, spreken we af in het zuidelijk deel van het Bos, waar je geen last hebt.